Marián Peško: Z hokejového štadióna až do turbo biznisu v automotive

 5.2 2019, 21:57     Success story

Hokej, moja vášeň

        Je pondelok ráno 04:55, zvoní budík a ja budím rodičov. Mama pripraví raňajky a desiatu, otec ma vezie na zimný štadión a ja sa už neviem dočkať tréningu o 06:00 na ľade. Po tréningu idem do školy a po škole sa už zase neviem dočkať poobedňajšieho tréningu. To najlepšie prichádza v sobotu – hokejový zápas, kde môžem hrať hru, ktorá ma najviac baví a po zápase sa pochváliť starým rodičom, že sme vyhrali a koľko gólov som dal. Bežný týždenný kolobeh, ktorý sa začal už v mojich šiestich rokoch.

        Odriekanie, tvrdá drina, obrovská súťaživosť a chuť presadiť sa vyústili do prvej reprezentačnej nominácie do 15 rokov. Časom sa to stalo pravidlom a v mládežníckych reprezentáciách som si odkrútil množstvo zápasov, cestoval na zahraničné turnaje a zahral si aj proti hráčom alebo s hráčmi, ktorí dnes hrajú v NHL. Avšak šport na vrcholovej úrovni si vyberá aj svoju daň. Tou boli čoraz častejšie zranenia. So zraneniami išla ruka v ruke aj frustrácia zo zníženia výkonnosti. Hokej sa stával viac trápením ako radosťou a po mojom pôsobení v projekte slovenskej reprezentačnej dvadsiatky Orange20 som stál pred veľkým životným rozhodnutím.

        Vedel som, že keď budem pokračovať v hokeji, tak v 35-ke sa budem musieť zaradiť do normálneho života a nájsť si civilné zamestnanie. Rovnako som vedel, že keď niečo robím, tak potrebujem mať pevnú víziu a vidieť perspektívu. A tak som sa rozhodol pre možno kontroverzné, ale rázne rozhodnutie, po ktorom si mnohí ľudia z môjho okolia klopkali na čelo. Koniec s hokejom a návrat do školských lavíc, ba čo viac, poslať si prihlášku na vysokú školu.

        V tej chvíli mi takmer nikto neveril. Na jednej strane ma to mrzelo kvôli rodičom a ich času a financiám, ktoré pre hokej obetovali. Mrzelo ma to aj kvôli spoluhráčom a trénerom, ale ja som mal vnútorný pocit, že toto je správna voľba. Hokej mi veľa dal, napríklad som mal šťastie na niektorých vynikajúcich trénerov, ktorí mali veľký vplyv na formovaní mojej vytrvalosti a cieľavedomosti, ale nastal čas na zmenu.

Image title

                                   V súboji s Andrejom Kollárom v drese Orange20 proti Dukle Trenčín

Z hokejového sveta do školskej lavice

        Na základnej škole som ešte dokázal zladiť študentské povinnosti so športom bez akýchkoľvek problémov. Na Arcibiskupskom gymnáziu biskupa P. Jantauscha v Trnave to už bolo ťažšie, ale vďaka veľmi ústretovým pedagógom a individuálnemu študijnému plánu sa to takisto podarilo a nakoniec som zmaturoval s pekným prospechom. Nasledovalo štúdium na MTF STU v Trnave a voľba padla na odbor Materiálové Inžinierstvo. To vyvolalo posmešné reakcie a podceňovanie dokonca aj zo strany niektorých členov rodiny.

        Spolužiaci mali predo mnou náskok v rôznych predmetoch a mali učebné návyky. Ja som pôsobil skôr neohrabane, neovládal som poriadne žiadny cudzí jazyk a mal oproti nim medzery. To som však dokázal kompenzovať pracovitosťou a buldočou povahou, ktorú som si za 13 rokov pri hokeji vypestoval.

        Štúdium ma postupne začalo baviť. Dokonca som začal pomáhať v školskom laboratóriu MTF STU a získal prehľad o metalografii a spektroskopii, za čo doteraz vďačím môjmu vedúcemu bakalárskej práce. Popri štúdiu na bakalárskom stupni som aktívne pracoval na anglickom jazyku a svoju snahu zavŕšil skúškou TOEFL. Po bakalárskom stupni, ktoré som končil s veľmi dobrým prospechom, ma to ťahalo do praxe a podľa toho sa odvíjali moje ďalšie kroky.

Potykanie si s automobilovým priemyslom

        Nástup do ZF Slovakia na pozíciu Inžiniera Kvality a súčasné externé štúdium na MTF STU v Trnave boli v tom čase mojimi hlavnými výzvami. Tým, že som už plynule ovládal anglický jazyk, som sa dostal do pozície na zákazníckej kvalite na oddelení osobnej spojky a dvojhmotného zotrvačníka. Tu som sa potešil dôvere mojich nadriadených a začínal s reklamáciami na menších OEM projektoch.

        Po príchode do ZF som začal s veľmi intenzívnym štúdiom nemeckého jazyka. Kurzy, konverzácie, knihy, hudba v aute, rádio, TV programy, menu v telefóne, všetko okolo mňa som si nastavil do nemčiny. Do roka som bol schopný komunikovať po nemecky a následne som bol zapájaný do väčších projektov, až som sa stal hlavnou kontaktnou osobou pre veľké spoločnosti ako GM Opel, VW, ŠKODA, AUDI, Porsche, PSA, Ford.

        Toto všetko bolo spojené s externým štúdiom na STU a perfektným prepojením teórie s praxou. To, čo som sa na univerzite naučil o výrobných technológiách a manažmente kvality, som si mohol prakticky prehĺbiť v ZF v lisovni, obrobni, montáži alebo pri tvorbe FMEA, 8D Reportov alebo pri kontrole procesov. S pribúdajúcimi úlohami prichádzali aj prvé služobné cesty a návštevy veľkých európskych miest. Čelenie veľkým problémom u OEM pred skúsenými odborníkmi nie je vždy príjemné, ale pre mladého inžiniera to bola veľká škola. V tom čase som si uvedomoval, že kombinácia technických vedomostí, nástrojov kvality a cudzích jazykov je fascinujúca a začal som sa v tejto oblasti cítiť ako ryba vo vode. Navyše v ZF bola veľmi dobrá atmosféra a firemná kultúra.

        Firma mi umožnila vypracovať diplomovú prácu na zefektívnenie manažmentu reklamácií v ZF. Diplomovku som vypracoval a obhájil kompletne v anglickom jazyku, čo sa stretlo s veľmi pozitívnym ohlasom univerzitnej komisie, ako aj v ZF.

        Už niekoľko rokov som nosil v hlave plán na pôsobenie v zahraničí. Po úspešnom dokončení štúdia a veľmi dobrej skúsenosti v ZF som si povedal, že prišla tá chvíľa. Idem do zahraničia a presadím sa tam!

Turbo biznis v krajine tulipánov a vystúpenie z komfortnej zóny

        Niekoľko mesiacov som si robil prehľad o situácii na európskom trhu. Okrem iných som sledoval aj firmu Mitsubishi Turbocharger and Engine Europe B.V. Po zverejnení voľnej pozície Project Quality Engineer som neváhal a poslal životopis. Následne som prešiel niekoľkými výberovými kolami, osobným pohovorom vo firme a o pár týždňov som už nastupoval do novej práce. Po príchode do Holandska nabrala fráza „začiatky bývajú ťažké“ nový rozmer. Nové bývanie, jazyk, kultúra, práca, strava, zvyky. Celý tento proces bol jedným veľkým vystúpením z komfortnej zóny doma, na Slovensku. Mitsubishi sa nachádza v meste Almere (25 km od Amsterdamu). Almere je špecifické tým, že pred 40 rokmi sa tu nachádzalo morské dno. Po výstavbe tu počet obyvateľov rástol exponenciálne na súčasných 200 tisíc a s tým je spojený obrovský dopyt po bývaní. Je bežnou záležitosťou, že keď idete na obhliadku bytu, tak je pred vami aj za vami doslova rada ďalších záujemcov. Ja som patril k tým šťastnejším a po pár týždňoch som získal samostatný jednoizbák, o ktorý sa nemusím s nikým deliť.

        Mitsubishi má v Holandsku R&D, vývoj a výrobu turbodúchadiel a dodáva ich do motorární automobiliek. Okrem závodu v Holandsku má Turbo divízia Mutsubishi závody v USA, Japonsku, Thajsku a Číne. Prostredie v holandskom závode je naozaj multikultúrne a firemným jazykom je angličtina. Mám možnosť spolupracovať na dennej báze s veľmi šikovnými a vzdelanými ľuďmi z krajín ako Rusko, Taliansko, Francúzsko, Čína, India, USA, Japonsko a samozrejme Holandsko. To zvyšuje konkurenciu a všetkých nás to posúva dopredu. Nábehová krivka na novej pozícii bola doslova strmá. Už prvý deň som riešil prvú reklamáciu a druhý deň odovzdával prvý PPAP. Aj vďaka kvalitnému štúdiu na MTF STU a skúsenostiam zo ZF netrvala moja aklimatizácia v práci dlho.

        Po určitom čase a pozitívnych spätných väzbách zo strany zákazníkov (zriedkavé v automotive) získavam dôveru vo firme a dostávam sa na veľké projekty v predsériovej aj v sériovej fáze. Tu sa mi oplatilo štúdium nemčiny, keďže opäť spolupracujem a denne komunikujem s VW alebo AUDI.

        Pozícia je vzhľadom na Tier1 firmu dosť komplexná a okrem projektovej kvality zahŕňa aj dodávateľskú kvalitu a auditovanie. To znamená, že riešim procesné a dizajnové zmeny a nábehy projektov do série. K tomu dodávateľské zmeny, spojené s procesnými alebo systémovými auditmi u dodávateľov v krajinách ako Japonsko, Thajsko, Česko, Nemecko atď. Navyše, mám možnosť sa podieľať na interných VDA6.3 a IATF16949 auditoch. Toto všetko je podporené výborným tréningovým plánom firmy, ktorý prepája teoretické vedomosti s praktickými. Celkovo poskytuje Mitsubishi veľmi dobré príležitosti na kariérny a vedomostný rozvoj a rozširuje obzory, pretože už teraz viem, na čom musím zapracovať a kam sa chcem buď v rámci súčasnej alebo budúcej firmy kariérne posunúť. Vysoké pracovné tempo, cestovanie a život v zahraničí, kde som odkázaný len sám na seba a niekedy aj siahnutie si na dno svojich síl, vnímam ako obrovskú životnú školu, ktorú možno jedného dňa zužitkujem aj doma na Slovensku.

Image title

Zmena je život

        Pre profesionálneho športovca môže byť zaradenie sa do civilného života problémom, ale aj výzvou. Športovci majú všeobecne ťah na bránu a silné morálno-vôľové vlastnosti, ktoré im pomáhajú prekonávať aj veľké prekážky.

        Dúfam, že som mojím príbehom dodal sebadôveru športovcom premýšľajúcim nad prechodom do bežného života, ktorá mne pred niekoľkými rokmi pri významnom životnom rozhodnutí chýbala.


admin
Diskuse k příspěvku : Marián Peško: Z hokejového štadióna až do turbo biznisu v automotive
  • MANPOWER SLOVENSKO s.r.o.  6.2 2019, 21:54
    Re: Marián Peško: Z hokejového štadióna až do turbo biznisu v automotive
    Ahoj Majo všetko má svoje pre a proti. Rozhodnutia bývajú ťažké ale ako čítam to tvoje prinieslo niečo nové a perspektivne. Som rád že sa ti darí a držím palce do ďalšieho obdobia v živote.
    2  0
Aktuální nabídka na Váš e-mail:
Kontakt
ARTELA s.r.o.
Eisnerova 6
841 07 Bratislava
Slovenská republika

+421 (0)902 419 099